Long entry in de olie

We hebben deze zaterdag ruimschoots de tijd genomen om de koers van de olie eens in detail te bekijken. De recente prijsontwikkeling is dan wel opmerkelijk te noemen met een prijsdaling van 15% in de afgelopen twee weken, toch zie ik op de grotere timeframes (weekgrafiek) nog altijd een sterke bullmarkt. Daarom ook dat ik er van uit ga dat rond dit prijsniveau olie nieuwe kopers zal aantrekken. De zwakkere economie in de industrielanden mag dan wel een feit zijn (waardoor vraag naar olie zou afnemen), of dit ook daadwerkelijk zal leiden tot een onrustwekkende terugval in de mondiale vraag naar olie (en dus lagere prijzen) durf ik sterk te betwijfelen.

Laten we ook niet vergeten dat het echte orkanenseizoen eigenlijk nog moet beginnen (augustus tot oktober) en als je ziet hoe dergelijke berichtgeving een directe impact heeft op de olieprijs dan is het zeker de moeite waard gedegen info vlug bij de hand te hebben. Het National Hurricane Center bijvoorbeeld waar u via sattelietkaarten up to date blijft van de laatste orkaanontwikkelingen. Nederlandstalige info kan u tevens hier vinden.

Verder zie ik op de daggrafiek een RSI divergentie signaal (lagere bodems in de koers tegenover hogere bodems in de RSI-indicator). Op zich is dit absoluut niet voldoende om een Long positie te rechtvaardigen maar het is een bijkomend bevestigingsstukje van de puzzel.

Last but not least (en hier hecht ik persoonlijk wel meer waarde aan) hebben we nog altijd het voordeel van de 200EMA boven dewelke de koers zich momenteel nog altijd goed thuis voelt. U moet zich maar zelf eens verdiepen in het grafiekverleden m.b.t de relatie 200EMA><koers. Het verleden biedt uiteraard geen garantie voor de toekomst maar als indicator neem ik deze toch graag mee…

Als voorwaarde tot een Long positie stel ik wel dat de koers volgende week nog een (liefst klein 😉 dipje maakt tot het 120$ level, daar bevindt zich immers het eerstvolgende belangrijke steunniveau en het zou mij sterk verbazen mocht dit prijsniveau zonder meer neerwaarts doorbroken worden… (De eerlijkheid gebiedt mij wel te zeggen dat ik de beurs al zeer rare capriolen heb zien maken en je het best altijd en alles in vraag stelt…ook dit steunniveau dus!)

Concreet

Long op 120,80 met een vaste stoploss op het 109.50 niveau. De reden voor die stoploss lijkt me duidelijk, 110 is een rond getal en laat daar net iets boven nu juist de opgaande 200EMA liggen die ook voor de nodige sterkte zorgt. De afstand zou op die manier ook ruim genoeg moeten zijn om niet uitgestopt te worden door irritante intraday prijsfluctuaties. Mocht de koers op dagbasis significant afsluiten onder het 120$ niveau dan bestaat de kans – afhankelijk van hoe we de markt op dat moment inschatten – dat deze Long positie vroegtijdig wordt afgesloten waar ik natuurlijk de nodige aandacht aan zal geven in een update posting.

Eerste target van belang is de 130 zone en vervolgens de huidige ATH (dewelke – rekening houdend met de stoploss van deze Long positie – een ideale risk/reward factor van ongeveer 3/1 heeft).

Rest mij nog te melden dat al het bovenstaande absoluut niet als beleggingsadvies is bedoeld maar louter dient beschouwd te worden als een inkijk in “eigen keuken’.

Kristoff

Explore posts in the same categories: grondstoffen

Tags:

You can comment below, or link to this permanent URL from your own site.

Plaats een reactie